DFF15, la selezione /the selection

1.370 cortometraggi arrivati da 64 nazioni sparse per i 5 continenti. Un lavoro durato mesi e mai così complesso visto l’altissimo livello medio di tutte le opere. Il DFF è pronto per annunciare i nomi dei corti finalisti di un’edizione, la numero 15, che si presenta come la migliore di sempre dal punto di vista della qualità. L’opera di selezione è stata lunga e difficile, e fuori dal concorso sono rimaste opere comunque meritevoli di attenzione che cercheremo di valorizzare nei prossimi mesi con altre iniziative parallele al festival.

Dal 17 al 21 marzo gli spettatori del DFF15 godranno di un cartellone di prima qualità, ecco tutti i nomi, partendo dalla sezione più importante, la Selezione Ufficiale: Alleluja di Paolo Geremei (Italia), Cocodrilo di Jorge Yúdice (Spagna), Disrepute di Stephane Mounkassa e Stefan Sundin (Svezia), Extra Safe di Nouran Sherif (Egitto), Happy Ending di Fernando González Gómez (Spagna), Il primo giorno di Matilde di Rosario Capozzolo (Italia), Lay Them Straight di Robert DeLeskie (Canada), Mamá di Juan Pablo Zaramella (Argentina), Non può di Luca Vecchi (Italia), Praskovya di Alexander Solovyov (Russia), Screwed di Tim Schijf (Olanda), Sound di He Qianming (Cina).

Dieci sono invece i finalisti della sezione Extralarge, per corti tra i 10 e i 15 minuti: Baradar di Beppe Tufarulo (Italia), Bolas Criollas di Juan V. Manrique e Vittorio D. Barbarito (Venezuela), Exam di Sonia K. Hadad (Iran), Funfair di Kaveh Mazaheri (Iran), Jupiter by Benjamin Pfohl (Germania), My Name is Petya di Daria Binevskaya (Russia), Pizza Boy di Gianluca Zonta (Italia), Reonghee di Jegwang Yeon (Sud Corea), Sleepless di Sal Van Der Woerd e Jorik Dozy (Olanda, Mongolia), Voces di Hada Torrijos (Spagna).

Sempre dieci sono le Animazioni: Aripi di Dmitri Voloshin (Moldavia), Bad Hair Day di Dionisius Miki Pratama (Indonesia), Eaten di Mohsen Rezapour (Iran), Exposed di Ya Lin Yu (Stati Uniti), Gunpowder di Romane Faure, Nathanael Perron, Léa Detrain, Benoît de Geyer d’Orth, Pei-Hsuan Lin, Anne-Lise Kubiak (Francia), Opale di Marion Aknin, Basile Delille, Vincent LeClerc, Iliès Machou, Léopold Prengère (Francia), The Perfumer di Kai-Yuan Jheng (Taiwan), The Squid di George Hampshire (Regno Unito), Trois Francs Six Sous di Clémence Ottevaere, Florence Blain, Louise Leblond, Varoon Indalkar, Morgane Ladjel, Hugo Valdelièvre-Rattier (Francia), What eventually saved Robert di Bo-En Wang (Taiwan).

A completare il concorso la sezione DOC10, riservata ai documentari, con cinque finalisti: Escena Final di Tommaso Santambrogio (Italia), La Pelicula by Andrea Lovatón (Perú), Mum di Mariam Al Awadhi (Emirati Arabi), Rewild di Nicholas Chin, Ernest Zacharevic (Indonesia), Skin Language di Unai Lahuerta (Spagna). La sezione Panorama Italia, inedita, era riservata a corti di studenti di scuole di cinema italiane, questi i cinque finalisti: Battiti di Michele Bizzi, Cronache Aliene di Niccolò Valentino, Fulmini e Saette di Daniele Lince, Passione Nascosta di Davide Asci, Something in the Darkness di Vittorio Menconi.

Come annunciato nelle scorse settimane, i corti finalisti saranno giudicati dalla Giuria Ufficiale, presieduta dalla regista e documentarista curda Mizgin Mujde Arslan, che si occuperà della Selezione Ufficiale, della sezione Extralarge e di Doc10; per la sezione Animazioni ci sarà invece una Giuria Tecnica presieduta dal regista e animatore Marino Guarnieri.

1,370 short films from 64 nations across all 5 continents. Due to the very high quality of the submitted shorts, the selection process took months to be completed and it wasn’t an easy task. DFF is now ready to announce the finalists of its fifteenth edition, the best one we have ever had in terms of quality. This long and hard process left out many works that are still worthy of attention, though. Through parallel initiatives, we will do our best to shed a light on them. 

From the 17th to the 21st of March, the audience of DFF15 is going to enjoy a top quality program starting with the most important category, the Official Selection. The finalists are: Alleluja by Paolo Geremei (Italy), Cocodrilo by Jorge Yúdice (Spain), Disrepute by Stephane Mounkassa and Stefan Sundin (Sweden), Extra Safe by Nouran Sherif (Egypt), Happy Ending by Fernando González Gómez (Spain), Il primo giorno di Matilde by Rosario Capozzolo (Italy), Lay Them Straight by Robert DeLeskie (Canada), Mamá by Juan Pablo Zaramella (Argentina), Non può by Luca Vecchi (Italy), Praskovya by Alexander Solovyov (Russia), Screwed by Tim Schijf (Netherlands), Sound by He Qianming (China).

The following ten are the finalists of the Extralarge Section, dedicated to short films between 10 and 15 minutes: Baradar by Beppe Tufarulo (Italy), Bolas Criollas by Juan V. Manrique and Vittorio D. Barbarito (Venezuela), Exam by Sonia K. Hadad (Iran), Funfair by Kaveh Mazaheri (Iran), Jupiter by Benjamin Pfohl (Germany), My Name is Petya by Daria Binevskaya (Russia), Pizza Boy by Gianluca Zonta (Italy), Reonghee by Jegwang Yeon (South Korea), Sleepless by Sal Van Der Woerd and Jorik Dozy (Netherlands, Mongolia), Voces by Hada Torrijos (Spain).

Likewise, the following are the ten finalists of the Animations Section: Aripi by Dmitri Voloshin (Moldova), Bad Hair Day by Dionisius Miki Pratama (Indonesia), Eaten by Mohsen Rezapour (Iran), Exposed by Ya Lin Yu (USA), Gunpowder by Romane Faure, Nathanael Perron, Léa Detrain, Benoît de Geyer d’Orth, Pei-Hsuan Lin and Anne-Lise Kubiak (France), Opale by Marion Aknin, Basile Delille, Vincent LeClerc, Iliès Machou and Léopold Prengère (France), The Perfumer by Kai-Yuan Jheng (Taiwan), The Squid by George Hampshire (UK), Trois Francs Six Sous by Clémence Ottevaere, Florence Blain, Louise Leblond, Varoon Indalkar, Morgane Ladjel and Hugo Valdelièvre-Rattier (France), What eventually saved Robert by Bo-En Wang (Taiwan).

The category DOC10, including documentaries up to 10 minutes, closes the Contest circle with five finalists: Escena Final by Tommaso Santambrogio (Italy), La Pelicula by Andrea Lovatón (Peru), Mum by Mariam Al Awadhi (UAE), Rewild by Nicholas Chin and Ernest Zacharevic (Indonesia), Skin Language by Unai Lahuerta (Spain). 

Last but not least, the five finalists of Panorama Italia, a new category for short films made by Italian film students: Battiti by Michele Bizzi, Cronache Aliene by Niccolò Valentino, Fulmini e Saette by Daniele Lince, Passione Nascosta by Davide Asci, Something in the Darkness by Vittorio Menconi.

As previously announced in the last weeks, the finalists of the Official Selection, Extralarge Section and DOC10 will be evaluated by the Official Jury led by Mizgin Mujde Arslan, a Kurdish director and documentarist; the Technical Jury led by director and animator Marino Guarnieri will take care of the Animations Section.

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